Als u wilt gaan bouwen, krijgt u te maken met ruimtelijke ordening, regelgeving en procedures. En bij ruimtelijke ontwikkelingen kan verkeerslawaai een belangrijke rol spelen. De Wolff helpt u om uw project van de grond te krijgen, ook als dat niet binnen het bestemmingsplan past.
We adviseren welke procedures doorlopen moeten worden om uw plannen gerealiseerd te krijgen. En als dat nodig is onderzoeken we de mogelijkheden voor geluid reducerende maatregelen.
We stellen een akoestisch rapport op dat u kunt gebruiken voor de ruimtelijke onderbouwing en voor de omgevingsvergunning van uw bouwplan.
Om de geluidbelasting van woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen langs het te wijzigen deel van de weg in kaart te brengen. Daarnaast dient het effect van de reconstructie op andere wegen inzichtelijk te worden gemaakt.
Als haalbare maatregelen onvoldoende geluidreductie geven, moeten hogere grenswaarden worden vastgesteld en moet de wegbeheerder gevelmaatregelen aanbieden waardoor een acceptabel binnenniveau gewaarborgd is.
Daarnaast adviseren we geluidwerende voorzieningen aan de gevels opdat voldaan wordt aan het wettelijke binnenniveau.
Deze infrastructuur heeft geluidproductieplafonds (gpp’s) gekregen. Daarnaast worden trajecten aangepakt waar het verkeer c.q. de geluidbelasting in de loop van de tijd flink is toegenomen.
Dit zijn gemeentelijke en provinciale wegen en enkele spoorlijnen (o.a. Randstadrail en Sneltram) die hun zone behouden en onder de bestaande saneringsregels in de Wet geluidhinder blijven vallen. Trams die onderdeel van de weg zijn vallen onder de beoordeling van het wegverkeer op de betreffende weg volgens de Wgh. Als er sprake is van een saneringssituatie moeten Burgemeester en Wethouders een saneringsprogramma opstellen. Dit programma bevat maatregelen waardoor de saneringssituatie wordt opgeheven. De kosten van de sanering komen ten laste van het Rijk.
Zo berekenen we de geluidbelasting en we onderzoeken de effecten van maatregelen. Als bronmaatregelen of maatregelen in de overdracht onvoldoende doeltreffend zijn of wettelijke erkende bezwaren ontmoeten, dan berekenen we met welke bouwkundige voorzieningen aan de gevels de saneringswaarden kunnen worden gehaald. Zo nodig voeren we controlemetingen uit om vast te stellen of de saneringsdoelstelling inderdaad gehaald is.
De geluidregelgeving en de reken- en meetmethoden in de verschillende landen van de Europese Gemeenschap worden stapsgewijs geharmoniseerd. De daaruit voortvloeiende wijzigingen worden in de nationale wetgeving verankerd.Voor Nederland heeft de implementatie van de Europese Richtlijn omgevingslawaai geleid tot wijziging van de Wet geluidhinder
(Hoofdstuk IX “Geluidbelastingskaarten en actieplannen”) en de publicatie van het Besluit omgevingslawaai, de Regeling omgevingslawaai, de Handreiking omgevingslawaai en het Besluit Geluid Milieubeheer. De nieuwe systematiek in de geluidwetgeving heeft ook tot doel om alle situaties met een meer locale aanpak te beschermen tegen geluidhinder. (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid, afgekort SWUNG).
Swung-1 is per 1 juli 2012 in werking getreden. Belangrijke elementen van Swung-1 zijn de introductie van geluidproductieplafonds (gpp’s) voor Rijkswegen en hoofdspoorwegen, en de overheveling van de verantwoordelijkheid van de sanering van deze (spoor)wegen naar Rijkswaterstaat en Pro-Rail.
In Swung-2 wordt de systematiek van geluidproductieplafonds ook van toepassing op de provinciale wegen en op industrieterreinen. Deze systematiek sluit ook goed aan bij de verplichting tot de vaststelling van geluidbelastingkaarten en actieplannen volgens de Eu-Richtlijn omgevingslawaai. Het is de bedoeling dat Swung-2 gelijktijdig met de nieuwe Omgevingswet wordt ingevoerd.
Bestemmingsplannen, inbreidingsprojecten (vervangende) nieuwbouw, nieuwe wegen, reconstructies, sanering, ruimtelijke ordening, overheid en het meten van wegverkeerslawaai.
De Wolff heeft veel projecten geadviseerd voor onder anderen de Milieudienst Zuid-Holland Zuid, Milieudienst Noord-west Utrecht, Milieudienst Zuid-oost Utrecht, Dienst Stadsontwikkeling gemeente Utrecht, gemeente Almere, gemeente Houten, provincie Utrecht en Noord-Holland en voor een aantal ingenieursbureaus.
De Wolff is een onafhankelijk akoestisch adviesbureau. We hebben geen bindingen met fabrikanten, aannemers en leveranciers. Door onze onafhankelijke positie worden bij de advisering uw belangen in de eerste plaats gediend.
Postbus 3191
3502 GD
Utrecht
KVK nr. : 30070545
Btw nr. : NL001329566B93
M. : +31 (0)653 14 35 28
E. : info@dewolff-akoestiek.nl
Copyright © 2023 De Wolff Geluidbeheersing en Akoestiek | website is op 20-10-2023 actualiseerd | designed: in-action.nl | Privacyverklaring